Rosenlundska källaren




Vet inte riktigt om jag bestämt mig för om man kan känna historiens vingslag eller om det bara är en unken gammal källare. Ljust och fräscht är det i alla fall inte.  Rosenlundska källaren titulerar sig som Kalmars mysigaste krog. Det skulle de faktiskt kunna vara om de bytte ut inredningen till något som inte luktar 80-tal.  Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att slinka in på en kall öl och lyssna på intressant jazz om det skulle finnas ett starkt koncept. Historien finns där och det kanske är den man mer vill känna. Jag gillar lokalen och jag tror att den har en stor potential.  

Maten då? Salladsbordet var bra varierat men ganska snålt påfyllt. En salladsskål som är tom ska snabbt fyllas på så man slipper fiska upp salladen ur den dressing som blivit kvar Servisen var snabb och mycket trevliga absolut inget att anmärka på. Jag och mitt sällskap åt Stekt strömming med potatismos.  Den var perfekt stekt och potatismoset var härligt smörig.  Jag har varit där andra dagar då jag inte blivit imponerad av maten.  någon gång har det serverads fisk som varit lite för överkokt och  som mer skulle platsat på en skolmatsbespisning med för dålig budget.  Och en annan gång har det serverats hamburgare med pommes frites med kartongsmak.  Med andra ord så varierar kvalitén på maten. Ett stort plus för oss som gillar något till kaffet och ett minus för dem som bantar är att de alltid bjuder på en liten kaka till kaffet. Den är inget köpt och torr utan känns som hemmaknåpad.  I helhet får Rosenlundska källaren ett ok på grund av att man faktiskt trivs bra här och maten är okej.  Men denna restaurang skulle kunna vara så mycket mer. 

Vart: Östra sjögatan 3
Vad: Lunch
Pris: 85 kr
Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar