Nu börjar jag!




Kalmar sägs vara en utav Sveriges krogtätaste städer. Är det i en positiv mening eller är det bara ett konstaterande. Om Kalmar skulle vara en utav Sveriges stjärnkrogstätaste städer så skulle det ha en annan klang. Eller, Kalmar den krogtätaste staden kända för att nyttja frukterna från de småländska vattnen och skogarna. Nej, Nu är det kort och gott krogtätaste, med ett axelryck. Det säger väl egentligen inget om kvaliteten?

Vad är det vi äter vi äter på Kalmars krogar? Vad är det de erbjuder? Tycker vi det är gott eller bryr vi oss inte? Jag, som vill vara hemlig ska ta reda på detta. Jag vill vara hemlig eftersom att det är viktigt att bedömningen ska bli rättvis. Främst kommer lunchen att bedömas och i vissa fall middag då det finns tid och rum. Du kanske tänker att man inte kan bedöma en restaurang efter deras lunch och att man inte kan begära högre kvalitet på lunchen. Jo, det kan man.  Vi bör begära mer. Det handlar hur man hanskar sina råvaror och hur man behärskar sitt hantverk. Vi förtjänar mat som är god, äkta och som har handskas med respekt.

Jag kommer även att bedöma servicen och miljön eftersom att helheten är så otroligt viktigt vid en måltid. Det ska vara en upplevelse att besöka en restaurang, det där lilla extra som kan göra en lång arbetsdag värt lunchbesöket eller höjer 60års middagen till den bästa i ditt liv.

Jag gör denna undersökning för min, din och kalmars krogars skull. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar