Kama Sushi




Första gången jag åt sushi i Kalmar hade jag den oförskämda fördomen att i Kalmar kan de väl inte göra sushi. Det var på den tiden jag på bodde på annan ort där sushihaken stod tätare varandra än pizzerior. Men den fördomen skulle få smäll på käften. Den viktigaste beståndsdelen av sushi är självklart riset. Den får absolut inte vara hårt packat eller iskallt. Den lilla risklumpen ska vara  rumstempererad, perfekt lös konsistens samtidigt som den inte ska gå sönder när du lyfter den med pinnarna. Första gången jag besökte Kama Sushi fick jag just en sådan perfekt sushi och när jag återvände till den stad jag kallade hem vid det tillfället så kunde jag stolt säga att hemma i Kalmar där fanns det banne mig god sushi.

Det var det och nu är nu. Numera är Kalmariten van vid den exotiska anrättningen sushi och höjer knappast på ögonbrynen när de färglada små rullarna och kullarna kommer in på bordet.

Kalmar har inte en utan två sushirestauranger. Dock ägs båda av samma ägare, därför buntar jag ihop de båda i samma recension eftersom att jag misstänker att de i stort sett har samma kök. 

Inredningen är väl sushi-aktig. Skulle kunna vara Ystad, Örebro eller Piteå, alltså inget märkvärdigt. Maten är även den likvärdig den i Ystad, Örebro eller Piteå, förutom då någon av sushibakarna gör det där perfekta riset likt den jag fick för 5 år sedan. För kvalitén är utan stringens och saknar jämnhet. De gånger man får det perfekta riset känns lunchen som att äta små moln av lycka. Och de gånger man får de hårda kalla känns det mer som hämtat från kyldisken på Statoil. Kama sushi kan verkligen göra sushi, men bör hålla koll på vad som går ut till gästen.

För något år sedan serverade de även Gyoza, alltså Japans version på Dumplings, men det har Kama sushi slutat med. Kalmar saknar verkliken en god dumplinghak förövrigt. Det var ett trevligt alternativ till dem som inte åt sushi. Ta tillbaka dem på menyn tack.
Kama sushi är Kalmars bästa sushirestaurang och vad jag vet så är det även de enda. Men detta är ingen ursäkt för att servera hårda små risbollar. 


Vart: Västra sjögatan 13 och Storgatan 22
Vad: Lunch
Pris: 70 - 90 kr
Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar