Larm



Larm ligger i lokalen som jag mest förknippar med restaurang Helens & Jörgens. För er som inte vet vad det var för restaurang så kan jag snabbt förklara att det var och är en av höjdpunkter Kalmars moderna kulinariska historia. Vårt sällskap ska äta lunch på Larm. Inredningen är relativt påkostat med flera designlampor hängandes i taket. Lounge är konceptet men jag är inte helt säker på att det når ända fram.  Vi sätter oss vid ett av de stora fönstren mot Larmtorget och det är just där som man får ut det bästa av Larms miljö.  Klockan är strax efter tolv och restaurangen har fyllt i stort sett alla sina bord. Det är såklart därför servisen inte är supersnabb men inte irriterande sakta. Samtliga kring mitt bord beställer tillslut Wallenbergare. Vår Wallenbergare var gräddig, luftig och god.  Det är en klassiker som man inte ska ändra på. En lunch på Larm får räknas som bättre än bra. Trevlig servis och god mat. Dock saknas det lilla extra som gör pausen i dagsverket till något utöver det vanliga som får en att drömma i fantasin.  Lunchen gick på runt 90 kronor och det tycker jag är rimligt.


Vart: Olof Palmes gata 2
Vad: Lunch
Pris: ca 90 kr
Betyg: 4 av 5

1 kommentar:

  1. Vad trevligt med en blogg om Kalmars restauranger! Smart att vara anonym, det blir lättare att vara ärlig då. Larm tycker jag är ett av de bästa ställena i stan för lunch. Surdegsbrödet är jättegott, tjejerna som serverar är alltid glada och trevliga, och wallenbergaren är alltid perfekt. På mitt jobb brukar vi äta fredagslunch på stan, i övermorgon får det nog bli den nya indiska restaurangen. Ska bli spännande! Och tack förresten för restaurangtipset i Göteborg! :-)

    SvaraRadera