Hamnkaféet




Det sägs att tidigt på morgonen huserar Hamnkaféet riktiga arbetare med skägg och pipa. Där dricker de sitt morgonkaffe starkt och hett ur kaffefaten med sockerbit i mun och falukorvsmackan är mer regel än undantag(läsa allt ovan på göteborska).  Tyvärr är det bara något jag hört eftersom jag mer är en kontorsråtta med inbyggd flextidanpassad snooze-funktion och jag aldrig varit uppe med tuppen vid dessa tidpunkter. Nej, jag tillhör mer kategorin som vågar sig dit på lunchen då vi inte är jättehungrig men heller inte jättemätt. För namnet avslöjar att här serveras inga överproportionella främst lunch som baseras på bröd.

Den lilla söta stugan till byggnad ligger i hamnen (även där skvallrar namnet). På vintern då den kalla blåsten tvingar sig ner mellan halsduk och nacke känns det hur bra som helst att kliva in genom dörren till kaféet. Lika lätt är det att slinka in mot sommaren efter en spatsertur och båtspaning. Inredningen är allt annat än högglansigt, mer unket, mörkt och gammalt. Men det är just det som är så trevligt med detta ställe. Här får allt vara som det alltid har varit. Här finns ingen plats för macarons eller överarbetade cupcakes. Här ska alla äta falukorvsmacka. Nja, de har lite mer att erbjuda.  På kafé smakar allt som det förmodligen brukar göra och gjort i 50 år? Pannbiffmackan smakade som den ska. Ägg och sillmackan smakade som den ska. Smörgåstårtan smakade som den smakade, lite kylskåpsgammal dock vilket inte var så trevligt, men jag åt upp den ändå eftersom allt annat var så trevligt. För just trevligt är känslan på detta kafé och jag trivs och du trivs och alla trivs. Det är just därför vi går dit, inte på grund av lunchen som baseras på bröd samt pålägg med kylskåpsmak. Kylskåpssmak kanske var och ta i, mer ”kan finnas spå av kylskåp”.


Vart: Skeppsbron 2
Vad: Lunch
Pris: runt 70 för lunch
Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar