Hanssons Krog



Denna dag är en utav vårens första varmare dagar och uteserveringarna börjar bli trånga därefter. Vårt sällskap vill så såklart sitta ute och lyckas tillslut få ett soligt litet bord. Ett snabbt öga inne i restaurangen och ett annat ute över serveringen börjar jag misstänka att det kommer dröja tills vi får vår mat. Hanssons krog tycks vara en populär restaurang för restaurangen är nästan full. Men mina farhågor att servisen inte ska se oss visar sig vara obefogade. Ganska så snart kommer servitrisen och hon ser oss och det gör hon under hela lunchen, mycket bra. 

Krogen är en ganska så typisk kvarterskrog till utseendet, inte wow, ganska så trångt men mysigt.  Jag antar att inredningen vill uttrycka lantligt och lite lounge.  Inget i inredningen säger emot vad Krogen har att erbjuda på menyerna, vilket kommunikativt är rätt och riktigt.

Salladsbordet är generöst och intressant.  Här har man verkligen försökt att ge gästen sallad som kocken själv tycker om, det märks. Brödet tycks vara hemmabakat, gott men skivorna är mycket stora. Måttenheten Large kommer visa sig vara ett genomgående tema.

Snart får jag in min lunch som består av Havets Wallenbergare med skirat smör och sallad på bulgur. Portionen är stor, lite väl stor för mig. Wallenbergaren smakar bra och ytan är krispig och fin. Däremot är den tyvärr något torr men inte så att det stör allt för mycket.  Bulgursalladen som jag till en början var tveksam till smakade faktiskt riktigt bra och gifte sig bra med resten av anrättningen. Något mer syrligt tillbehör än den lilla citronklyftan hade dock hjälpt rättens fetare smaker. En efterrättssoppa står beredd bredvid kaffet för att behaga sin gäst. Den smakar gott av jordgubbe men i ärlighetens namn så känns det konstigt i kombination med kaffet och behagar troligen bättre en mycket yngre publik.

Krogens största behållning är den glada krögaren som utstrålar en genuin vilja att få gästerna att känna sig som hemma.  Det märks både på trevlig personal och god mat och det är därför jag gärna återvänder till Hanssons Krog.  Men när jag återvänder önskar jag mig mindre portioner, alla är faktiskt inte Ironmän eller varvsarbetare.


Vart: Norra Långgatan 1
Vad: Lunch
Pris: 95 kr
Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar